Śpiewak (bas-baryton), profesor doktor habilitowany. Związany z Akademią Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi i Uniwersytetem Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie, Teatrem Wielkim w Łodzi i Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie. W swoim dorobku scenicznym ma ponad 50 pierwszoplanowych partii operowych, 30 partii oratoryjnych i ok. 200 pieśni. Ceniony pedagog mogący poszczycić się wieloma wybitnymi wychowankami śpiewającymi na najznamienitszych scenach jak nowojorskiej Metropolitan Opera, mediolańskiej La Scali, londyńskiej Covent Garden.
W 1975 roku ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Zdzisława Krzywickiego (dyplom z wyróżnieniem).Jeszcze na studiach został zaangażowany w Teatrze Wielkim w Łodzi (1974), gdzie zaczynał dwoma rolami Ramfisa w Aidzie G. Verdiego oraz Bonzy w Madame Butterfly G. Pucciniego pod dyrekcją Zygmunta Latoszewskiego. Rok później (1975) został także solistą Teatru Wielkiego- Opery Narodowej w Warszawie, gdzie wcielił się w rolę Don Basilia w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Kolejną partią w której warszawska publiczność mogła podziwiać śpiewaka był Hrabia Horn w Balu Maskowym G. Verdiego pod dyrekcją Bogusława Madeya.
W roku 1982, nie zrywającą kontraktu ze sceną łódzką, podpisując czteroletni kontrakt w Musiktheater w Gelsenkircher rozpoczął karierę międzynarodową. W międzyczasie występował gościnnie na innych scenach m.in. niemieckich (Hamburg, Dortmund, Berlin, Meinheim, Krefeld, Wiesbaden, Bonn) , austriackich (Linz, Insbruck), holenderskich (Amsterdam, Enschede), czy greckich (Ateny). Po zakończonym kontrakcie w Gelsenkircher nie zniknął ze scen zagranicznych. W roku 1988, jako solista scen austriackich współpracując z Operą Wiedeńską wystąpił jako Komandor w Don Giovannim W. A. Mozarta w Tiranie, Albania. Występował również w Szwajcarii i Francji. W roku 1994 powrócił znów na scenę warszawską jako solista etatowy. „Oceniając operowe wykonawstwo artysty, krytycy podkreślali jego dojrzałość wokalną, kulturę śpiewu I sugestywną interpretację. Natomiast śpiewając repertuar kameralny imponował prostym I pięknym wykonawstwem, podbijał słuchaczy umiejętnością zachowywania proporcji między dramatycznymi emocjami tekstu, a zewnętrzną urodą śpiewu, zawsze imponując ruchliwością I rozległością skali swojego głosu”[1]– zapewne między innymi wyżej wymienione sprawiły, że śpiewak został zaproszony do wykonania ponad 50 pierwszoplanowych partii operowych, z których najważniejsze to: Gurnemanz w „Parsifalu”, tytułowy Holender w „Holendrze tułaczu”, Paulo Orsini w „Rienzim” oraz Kothner w „Śpiewakach Norymberskich” R. Wagnera, Pizzaro w „Fideliu” L. van Beethovena, Don Giovanni i Komandor w „Don Giovannim” W. A. Mozarta, tytułowy Mefistofeles w operze Boito, Zachariasz w „Nabucco”, Filip, Wielki Inkwizytor w „Don Carlosie” i Fiesco w „Simonie Boccanegra” G. Verdiego oraz tytułowy Attila G. Verdiego, tytułowy Borys Godunow M. Musorgskiego, Sinobrody w „ Zamku Sinobrodego” B. Bartoka, Baron Ochs w „Kawalerze Srebrnej Róży” R. Straussa. Poza znakomitymi rolami operowymi, Włodzimierz Zalewski wykonywał też partie zaliczane do lżejszej muzyki niż muzyka operowa, wykreował niezapomniane role Zorby w musicalu o tym samym tytule J. Kandera, Don Kichota w „Człowieku z La Manchy” M. Leigha.
Uczestniczył w światowych i polskich prapremierach następujących dzieł: Drausen von der Tur Sándora Balassy, Kohlhaas Karla Koglera, Maria Stuart oraz Lord Jim Romualda Twardowskiego, Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego i Wyrywacz serc Elżbiety Sikory. Nagrywał płyty, a także koncerty dla radia i telewizji. Wykonuje też repertuar oratoryjny i pieśniarski.
Współpracował z takimi dyrygentami, jak: Zygmunt Latoszewski, Jerzy Katlewicz, Jerzy Semkow, Henryk Czyż, Antoni Wicherek, Bogusław Madey, Antoni Wit, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski, Semion Byczkow, Manfred Mayrhofer, Gerd Mediez, Roman Zeilinger i Christian Thieleman. Brał udział w spektaklach tworzonych przez takich reżyserów, jak: Andrzej Żuławski, Marek Weiss-Grzesiński, Paul Flieder, Pier Luigi Pizzi, Pier Luigi Pier’Alli, Gilbert Deflo, Marcel Bluwal, Willi Decker i Christof Loy.
Od 1980 roku nieprzerwanie zajmuje się pedagogiką wokalną, odnosząc na tym polu niemniejsze sukcesy niż w karierze scenicznej, przygotowując wielu wybitnych śpiewaków do kariery międzynarodowej. Może poszczycić się wieloma wybitnymi wychowankami śpiewającymi na najznamienitszych scenach jak nowojorskiej Metropolitan Opera, mediolańskiej La Scali, londyńskiej Covent Garden.
Od wielu lat jest zapraszany na do prowadzenia kursów mistrzowskich zarówno na uczelnie wyższe w Polsce jak i na świecie (Royal College of Music w Sztokholmie, Hochschule für Musik Detmold, Universität für Musik und darstellende Kunst Graz, Akademia Muzyczna w Ostrawie, od 2014 regularnie prowadzi kursy na Uniwersytecie w Konyi, Eskisehir w Turcji).
Swoim doświadczeniem i wiedzą od wielu lat dzieli się również z młodymi adeptami śpiewu podczas kursów m.in. w Dusznikach-Zdroju, podczas Międzynarodowych Kursach Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu, w warszawskim Wilanowie na Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich im. Macieja Paderewskiego. W 2004 roku stworzył mistrzowskie kursy podczas których śpiewacy mogą brać udział w gali „Glanzlichter der Oper” w Rheinsbergu (Musikakademie).
W latach 2002–2005 był kierownikiem Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, zaś w latach 2002–2008 dziekanem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Jest promotorem i recenzentem licznych doktoratów, habilitacji i profesur. Jest promotorem doktoratów honoris causa wybitnych śpiewaczek: Teresy Kubiak i Christy Ludwig.
Wielokrotnie nagradzany i honorowany najwyższymi odznaczeniami takimi jak Srebrny i Złoty Medal „Zasłużony Kulturze- Gloria Artis”, Złoty Krzyż Zasług.
W styczniu roku 2020 obchodził 45-lecie pracy artystyczno-pedagogicznej.
Główne osiągnięcia:
1979- nagroda „Srebrny Pierścień” za rolę tytułową w musicalu „Zorba” Johna Kandera w Teatrze Wielkim w Łodzi
2003-Nadanie odznaczenia: Złoty Krzyż Zasług za zasługi w działalności na rzecz szkolnictwa artystycznego na wniosek Ministra Kultury
2013-Laureat Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze − Gloria Artis”
2020- Laureat Złotego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
2020-Laureat Nagrody ARION Sekcji Teatrów Muzycznych przyznawana przez Związek Artystów Scen Polskich za wybitne osiągnięcia wokalno-aktorskie, za całokształt pracy artystycznej oraz za działalność na rzecz ZASP.
Na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina:
Wieloletni organizator Kursów Mistrzowskich w Rheinsbergu „Glanzlichter der Oper”
Od wielu lat prowadzi kursy mistrzowskie podczas „Międzynarodowego Kursu Interpretacji Muzycznej” w Nowym Sączu, Kursy mistrzowskie w Dusznikach-Zdroju i w Wilanowie.
Od 2014 stale współpracuje z Uniwersytetami w Konyi i Eskisehir w Turcji.